LA TARDOR

Durant unes setmanes hem treballat la nova estació de la tardor a través de diferents activitats, aquí teniu una exposició d'algunes d'elles, no estan col.locades en ordre cronològic.

Tot comença amb l'arribada de la nova estació, posam la cançó de "les quatre estacions" i els deman quines són?, en quina esteim?, què succeix quan arriba la tardor?, què passa al nostre envoltant?,...  A través de les seves respostes i amb una mica d'ajuda i guiant-los, anam a descobrir-lo. És evident, amb els canvis atmosfèrics, que alguna cosa passa al nostre envoltant.

Vàrem demanar als pares la vostra col.laboració duent de casa aliments que són típics d'aquesta estació, fruits secs, fruites, verdures, etc. Amb ells vàrem fer una "paradeta", damunt d'una taula, a una cistella per exposar-los. 



Primer vàrem començar amb les fruites i després amb els fruits secs. Aquesta activitat es va realitzar en diferents sessions i en setmanes diferents.
QUÈ BONS I QUÈ BONES!!!!!

Mireu, mireu quines cares...........

Primer mostro les imatges de la fruita, verdura, fruits secs,.., que anam a mirar, tocar, olorar, i,  finalment........tastar aquell dia i en aquella sessió. I d'aquí hi ha una pluja d'idees sobre el que pensen que són.
 Començam amb la imatge de la carabassa:

Mestra: què és això?
Elsa: una carabassa
Razan: yo tengo una calabaza en mi casa y como
(tothom sabia el que era, molts l'associaven amb Halloween)


Després mostro una més difícil, el codony (el membrillo). Duc de casa carn de codony i els donc a tastar

Mestra: algú sap què és això?
Els infants comencen a dir: pera, limón, poma
Martina: mandarina
Molts: noooo, es un limón
Lucas: una naranja
La mestra compara el codony devora d'una llimona, una poma i una mandarina que tenim a la cistella i veim que no són iguals, els donc perquè el toquin, l'olorin, però no saben donar una altra resposta perquè no coneixen el codony. Quan dic la paraula codony, 
n'Eric diu: jo ho conec.


 

 

 

 

 

 

Explico als infants que quan es cuina amb aigua i sucre surt la carn de codony (membrillo) els mostro i alguns ho tasten

 

 

 

 

 

 

 

Després mostro el moniato i molts diuen: són patates
La mestra els fa reflexionar i després la majoria diuen que no ho són, però no el coneixen i no donen una resposta encertada
Lucas,quan el té a la mà diu: es una ensalada

 

 

 

 

 

El cuinam al microones i el tastam:

 


   

                  

 

 

 

Ara mostro la foto de la magrana: segur que aquesta fruita sí que la coneixeu
Chloe: fresas
Berta: jo de petita en menjava, però no me'n recordo com es diu
Mestra: és una magrana, mireu quantes en tenim. Voleu veure com són per de dins? voleu tastar-la?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







Ara ens toca el caqui, què és això?
Tots: tomates
Mestra: els voleu tastar a veure si són tomàtigues?
Tots: sííííííí
Després de tastar-lo ja no pensen igual i els dic el seu nom CAQUI

 

 

 

 

 

 

Mestra: ara us mostraré una cosa que no heu vist mai( el ra¨im)
Tots: uvaaaaaasssssss

 

 

 

 

 


 

En acabar aquesta sessió feim una feineta de posar gomets de dins dels cercles del ra¨im 

 

 


A una altra sessió continuam amb la mandarina, 
Mestra: què és això?
Tots: una mandarina
Mestra: d'on surten les mandarines?
Molts: dels arbres
Mestra: les voleu tastar?
Tots: síííííííí

 
 




                  
 
 

 

 
 

 

 la poma
Mestra: una altra fruita que hi ha durant tot l'any, però que ara a la tardor és molt bona és  (la mostro)
Tots: poma, manzana
Mestra: hi ha pomes de diferents colors
Berta: verdes
Altres: vermelles, grogues

 

 

 

 


Després a l'hora de l'esmorzar posam les fruites a la taula per continuar menjant

 

 

Un altre dia ens toca tastar els fruits secs.
El primer que faig és mostrar la closca d'una castanya, els nens les miren, els més atrevits les toquen;
Elsa: això "pincha"
Eric: Jo vull, (ho toca), pincha molt, és un eriçó
Rubén: no pincha
Mar: pincha mucho, parece una araña



Mostro les castanyes, les pelam, miram els pels que tenen de dins de la closca, són molt suaus, i després les tasten:
Mar: està molt cruixent, està bo!!!
Berta: vull més
Rubén: està rico







Mostram les nous
Rubén: se pueden comer. lo quiero probar
Mestra: les voleu tastar
Tots: sííí
Mestra: la closca no es menja s'han d'obrir




Després mostram els cacahuets i tots els reconeixen sense pelar, hi ha amb i sense sal




Ametlles, amb i sense sal
Elsa: l'ametlla mola
Rubén:son para comer?
Berta: jo les vull amb sal
Marina: (con sal) esta asqueroso
Elsa: pues yo quiero más, a mí me gustan



Mostram imatges de pinyes d'on surten els pinyons, d'avellanes, d'aglans,...




A les taules mengen festucs



Després a la pissarra digital miram els arbres d'on surten tots aquests fruits secs tan bons:



I a continuació pinten uns dibuixos d'alguns dels fruits secs que hem mirat, olorat i tastat 





Un altre dia feim una manualitat d'una magrana, els infants decoren de color rosa i amb plàstic de bimbolles una magrana per de dins i a una altra sessió la varen punxar i aferrar a una fitxa. 


















 

 


Un altre dia contàrem un conte de la tardor i realitzàrem una feina d'aferrar paperets taronges al dibuix d'un caqui







Aquí els mostrava algunes imatges d'arbres de la tardor que havia fet jo al Retiro de Madrid:















Per introduir les activitats de plàstica relacionades amb la tardor, intent sempre contar algun conte o història, o mantenir una conversa, sobre algun aspecte de la tardor, com que ja havíem mirat dos contes d'aquesta estació, vaig contar la història de la "FADA DE LA TARDOR". Vaig fer un poc de comèdia i ens vàrem divertir una estona abans de posar-nos a fer la manualitat de la xirimoia:








Com que havíem de fer l'activitat de la xirimoia en dues sessions, per pintar-la vàrem mirar a la pissarra l'arbre d'on creixen i com són per de dins perquè la que tenim a classe encara està verda








A la segona sessió la xirimoia ja estava més madura i la vàrem tastar. Aquesta vegada la podem veure per de dins, tocar, olorar, mirar les seves llavors, i tastar-la. Recordam el que havíem vist a l'ordinador i comparam.

























A continuació vàrem posar les "pepites" a la xirimoia per acabar la feina











Amb els alumnes de 6è vàrem realitzar un taller per fer rosaris. La meitad de la classe de 3 anys queden amb la tutora a l'aula amb la meitad de la classe de 6è, i l'altra meitad pujaven amb l'altre meitad del grup de 6è a la seva classe amb na Marian i la tutora de 6è. 
Aquí teniu algunes imatges dels diferents moments del taller. Va ser una experiència molt guapa, i els infants grans varen cuidar i ajudar molt als més petits.



 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


Com que havíem parlat tant de que a la tardor als arbres se li cauen les fulles i que aquestes es tornen de colors diferents, els infants volien tenir a la classe un arbre de la tardor. Per a realitzar-lo primer sortiren al pati a agafar fulles,










després les pintàrem dels colors de la tardor,














també pintàrem el nostre arbre,










i quan tot estava eixut el vàrem penjar i decorar amb les fulles. Aquí teniu el resultat final:




Una altra activitat va ser la segÜent. Ens vàrem proposar fer part de la decoració d'una obra de teatre que estaven preparant els mestres de la Comissió de festes. I així va ser com nosaltres vàrem realitzar els caragols que surten a la obra de teatre. Vàrem fer de tres tipus, a les imatges els podeu veure:

















Després els infants de 6è, amb els que realitzàrem els rosaris, ens varen venir a cercar el dia de l'obra de teatre per acompanyar-nos a veure-la:

















I ells mateixos ens cercàrem el dia de la festa de la trencada per acompanyar-nos al pati dels grans per cuidar-nos, ajudar-nos i estar amb nosaltres una estona, mentres les famílies arribaven i ens acompanyaven en aquest dia tan especial. Menjàrem fruits trencats de la tardor i castanyes torrades. ENS HO VÀREM PASSAR GENIAL!!!!



























Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Adeu siau 1r!

Finals que s'apropen...

Finals i principis...