TREBALL COOPERATIU
Durant
el curs 2016/2017 ens vam endinsar en una nova aventura
que ens motiva i ens té molt il·lusionats i il·lusionades. Una
forma de treballar que ben segur ens donarà resultats molt positius
i que serà molt motivadora pels infants.
Encara que m'atreveixo a dir que no estàvem molt lluny d'aquesta manera de treballar, i que fins i tot ja fèiem moltes coses en TREBALL COOPERATIU, sense donar-li aquest nom. Però es tracta d'aprofundir i treure-li el màxim suc per centrar-nos en un procés d'ensenyament-aprenentatge motivador que permeti que els infants gaudeixin aprenent i els mestres ensenyant, i que tots aconseguim els nostres objectius.
QUÈ
ÉS TREBALL COOPERATIU?
Per nosaltres el treball cooperatiu és una eina on tots els alumnes tenen
cabuda, perquè l'organització del treball a l'aula és en grups i a on tots
expressam, consensuam i decidim, de manera
organitzada i responsable,i
a on l'èxit o el fracàs de la feina no
és d'un membre sinó de tot l'equip.
Afavorim així habilitats
socials imprescindibles en la societat que volem,
una societat de
respecte, on l'ajuda la donam i rebem de tothom.
LA
IMPORTÀNCIA DEL CONCEPTE AJUDA I DE TREBALL EN EQUIPS
El
primer pas és entendre el concepte d’ajuda, que és un dels
pilars del TREBALL COOPERATIU i que ens permet aprendre els uns dels
altres. Un altre principi bàsic és la participació
equitativa, és a dir, tots els alumnes tenen cabuda.
Aquests
dos aspectes els haurem de tenir presents al llarg de la nostra vida,
i què millor que anar interioritzant-los des de ben petits?
La
vida en societat és compartir, ajudar, deixar-se ajudar, respectar,
escoltar, acceptar... Anar creixent amb aquestes idees ens fa ser
persones adultes com toca, persones amb bones habilitats socials.
Treballar
en equip permet que hi hagi interacció: els infants parlen,
pensen,decideixen si estan d’acord o no, es troben amb problemes o
dubtes que han de resoldre i superar per ells mateixos, prenen
decisions i arriben a conclusions. Així van agafant confiança i
seguretat en si mateixos. A més, l’aprenentatge cooperatiu permet
que aprenguin a socialitzar-se d’una manera adient respectant als
companys/es, els seus punts de vista i decisions.
LA
NECESSITAT D’EQUIPS COOPERATIUS
*A
3 anys ens organitzam per parelles cooperatives partint del concepte
d'ajuda i per colors (més endavant faré una entrada centrant-me a 3 anys, i com hem fet les parelles)
*A
4 i 5 anys
-
s’organitzen per equips de 4 o 5 alumnes cada un, partint del
mateix concepte sorgeix la necessitat d’identificar-se davant els
altres, creant així una targeta identificativa amb un nom i un
logotip per equip.
-
necessiten una organització per tal que la feina surti millor, dins
cada equip cream uns encarregats (material, secretari, ajudant,
vigilant, portaveu).
-
Per acabar tota la feina es realitza un PLA D'EQUIP, serveix
perquè tot l’equip prengui consciència de l’èxit o fracàs
de la seva feina i a l’hora puguin aportar propostes de millora i
destacar els seus aspectes positius. També serveix perquè cada
membre sigui responsable de la seva tasca i aquestes siguin valorades
per tots, així com també si s’ha assolit l’objectiu comú de
l’activitat.
Per
portar a terme el TREBALL COOPERATIU es poden realitzar
diferents dinàmiques que anirem coneixent i posant en pràctica a
poc a poc, i adequant a l’edat de cada grup – classe. Aquestes
dinàmiques estan repartides en 3 àmbits:
A: COHESIÓ
DE GRUP: són dinàmiques que principalment persegueixen
l’apropament entre tots els infants per tal d’anar coneixent-se i
agafant confiança com a grup.
B: ESTRUCTURES
DE TREBALL COOPERATIU: incideixen més en els continguts a
aprendre ajudant-se els uns als altres.
C: TREBALL
EN EQUIP: quan ja tenen ben assolides les dinàmiques dels
àmbits A i B, les dinàmiques de l’àmbit C permeten assolir de
manera més sistemàtica el treball en equip.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada